Hlavní programovou prioritou je obnova osvědčeného tradičního modelu vládnutí, který ke svému prospěchu užívá více než deset evropských států a řada států mimoevropských – moderní monarchie. Nevedou nás k tomu důvody ani nostalgické, ani romantické – jsme přesvědčeni, že státní forma s nevoleným, dědičným panovníkem v čele má celou řadu neoddiskutovatelných předností, které vesměs usnadňují občanům identifikaci se svým státem a tím i loajalitu k němu:
V republice všechny orgány a představitelé odvozují svoji legitimitu od všeobecných voleb. Jsou tak zatíženy riziky, jimiž tento typ legitimity může trpět (preference krátkodobých cílů na úkor strategických, rozhodování podle momentálních nálad voličů apod). Je proto žádoucí, aby alespoň jeden prvek v systému měl jiný typ legitimity, čímž bude výrazně posílen systém brzd a protivah. V řadě evropských zemí je tímto prvkem panovník, který se nemusí podbízet svým volitelům, aby byl zvolen znovu, zároveň mu dlouhodobý horizont umožňuje spravovat zemi tak, aby ji následníkům předal ve stavu co nejlepším.
Je samozřejmé, že konkrétní vymezení pravomocí a působností panovníka stanoví Ústavodárné shromáždění, jehož úkolem bude přijmout Ústavu adaptovanou na obnovu monarchie v Českých zemích.
Má-li mít panovník možnost realizovat v praxi zásadu JCKV Františka Josefa, že úkolem panovníka je chránit národ před jeho politiky, musí být pro tento úkol vybaven příslušnými pravomocemi.
Panovník:
S přihlédnutím k výsledkům voleb do Poslanecké sněmovny pověřuje jednáním o sestavení vlády osobu nabízející největší naději na sestavení vlády, jež získá důvěru Poslanecké sněmovny, s přihlédnutím k výsledkům jednání podle předchozího odstavce jmenuje předsedu vlády a na jeho návrh další členy vlády, jež může pověřit řízením ministerstev a dalších ústředních orgánů, přijímá osobně jejich přísahu věrnosti Koruně, přijímá osobní demisi předsedy vlády, na jehož návrh jmenuje nástupce, v takovém případě vláda nežádá Poslaneckou sněmovnu o potvrzení důvěry, přijímá konstitutivní demisi předsedy vlády a všech jejích členů, může v takovém případě pověřit vládu výkonem jejích funkcí prozatímně do jmenování nové vlády.
S přihlédnutím k výsledkům voleb do zemských sněmů jmenuje předsedy zemských vlád a na jejich návrh další členy zemských vlád, přijímá osobně jejich přísahu věrnosti Koruně a pověřuje je řízením příslušných zemských úřadů.
Do působnosti panovníka náležejí následující úřady a instituce:
Kancelář pro dohled nad politickou soutěží: Kancelář bude dohlížet nejenom na dodržování limitů na volební výdaje a na průhledné hospodaření stran, bude pověřena též dohledem nad čistotou a férovostí volebních kampaní – v případě prokázaného užití nepravdy a lži v kampani bude Kancelář oprávněna sankcionovat prohřešky pokutami, při opakovaném porušení pravidel i vyloučením z voleb. Jmenování a odvolání ředitele Kanceláře bude ve výlučné pravomoci panovníka.
Po rozhodnutí o změně státní formy na monarchii v referendu bude zvoleno Ústavodárné shromáždění, jehož úkolem bude vypracovat novou Ústavu Zemí Koruny české, jmenovat regenta, který bude realizovat nezbytně nutné minimální množství působností v zastoupení panovníka, přijmout nový zákon o státních symbolech a zejména pak vést jednání o podmínkách převzetí trůnu a o konkrétní jeho realizaci.
Kromě zásadní redefinice ustavení hlavy státu bude na místě upravit postavení a složení Senátu, provést revizi právního řádu a legislativního procesu, jakož i podstatně upravit územně-správní uspořádání.
Zatímco Poslanecká sněmovna bude volena i nadále poměrným způsobem (s několika úpravami popsanými dále), Senát bude ze třetiny obsazen volenými senátory, ze třetiny bude členství v Senátu vyplývat z významné veřejné funkce (zemští presidenti, primátoři největších měst, rektoři nejvýznamnějších universit, hlavy nejvýznamnějších církví), třetinu senátorů bude jmenovat panovník povýšením do šlechtického stavu s právem zasedat v Senátu.
Revizi právního řádu považujeme za nezbytnou, ať bude mít český stát právní formu jakoukoli. Současný právní řád je už zcela nepřehledný i pro právní odborníky, protože je zahlcen přemírou předpisů v důsledku „legislativních smrští“, nouzové legislativy v době pandemie i díky neústrojným úpravám předloh v Poslanecké sněmovně. Je před námi gigantický úkol kritické revize platných zákonů s dvěma hlavními cíli: jednak sjednotit základní definice napříč celou legislativou (aby např. nebyl podnikatel definován různě v právu občanském, v právu hospodářském nebo právu sociálním), jednak odstranit nadbytečné a zatěžující povinnosti, na jejichž vymáhání navíc mnohdy ani není kapacita.
Pro tvorbu dalších zákonů přijmeme zásadní systémovou změnu: předkladatelé zákonů budou do Sněmovny předkládat věcný záměr zákona, jeho výsledné paragrafové znění bude vyhotovovat Legislativní úřad při Parlamentu. Bude tak zajištěno, aby resorty neřešily samostatnými zákony dílčí problematiku, aby používané základní pojmy byly v celém právním řádu shodné, aby zákony v gesci různých ministerstev byly vzájemně provázané a aby změny odhlasované v Parlamentu nebyly v rozporu s jinými předpisy.
Neméně důležitým úkolem úřadu bude dohlížet, aby předpisy přebírající právo EU nešly neodůvodněně nad rámec požadavků, jak se často děje.
Právní řád musí být srozumitelný, předvídatelný a bez vnitřních rozporů, které mnohdy staví občany i instituce do neřešitelných rozporů.
Bez ohledu na to, kdy se podaří obnovit monarchii, považujeme za nutné provést některé úpravy voleb do Sněmovny:
V souvislosti s návratem panovníka bude nezbytné obnovit historické celky, v jejich čele panovník vždy stál, tj. Království české, Markrabství moravské a Vévodství slezské. Vzhledem k tomu, že současné kraje jsou ústavně ukotveny poměrně hluboce, nebude transformace jednoduchá. V zásadě budeme usilovat o oddělení samosprávy a státní správy tak, aby historické země byly nadány samostatnými působnostmi, zatímco na krajích zůstane výkon, převážně druhoinstanční, státní správy. Země budou spravovat volené zemské sněmy, které budou generovat zemské vlády, v jejichž čele budou stát zemští presidenti. Zákon o hlavním městě Praze bude nahrazen podstatně stručnějším zákonem o královském sídelním městě, který bude reflektovat jen zcela nezbytná specifika Prahy jako sídla panovníka, v ostatním se bude Praha řídit pravidly pro statutární města. Mj. se tak usnadní spojování sousedních obcí s Prahou, které by v současnosti vyžadovalo změnu ústavního zákona.
Když se zaregistrujete jako příznivec Koruny České, můžete se podílet na činnosti strany, budete pravidelně dostávat informace od vedení strany a pozvánky na naše akce.
Členové Koruny České mají možnost aktivně se podílet na vnitřním životě strany a spoluurčovat její směřování, hlasovat na sněmech a kandidovat do vedení strany.
Koruna Česká je jako neparlamentní strana závislá na dobrovolné podpoře příznivců a členů. Podpořte obnovu monarchie příspěvkem na náš transparentní účet.
© 2022 Koruna Česká